Thursday, November 10, 2011

BLÖ FÖR FASHION IBLAND ASSÅ

Har inte läst någon av böckerna och har inte haft något intresse av det heller men var ju tvungen att ge Elsas Mode en chans nu när det kommit som en serie. Och alltså tro mig, jag är en smart girl runnin in my little high heels men är väldigt lättroad när det kommer till alla "hjärnlösa" tjejserier. Jag följer t.ex. slaviskt Real Housewives of Beverly Hills.

MEN.... WTF är Elsas Mode för skitserie?? Jag gav det 5 minuter, men efter 1 ville jag bara stänga ner. Tänkte ändå att "äh jag ger det ändå fem". Efter 3 min ville jag bara dö på det. Gav det 5 min och nej det var en riktig skit. Men vad har man att förvänta sig av svensk produktion? Även fast det handlar om mode och en blond tjej så är det depp, depp och återigen depression. Varför ska allt i Sverige vara så grått och torrt? Första intrycket är ju bland det viktigaste, speciellt här och jag tycker inte de lyckas någonstans.

När jag ändå är inne på ämnet så blir jag sjukt trött på mode ibland. Speciellt det som pågår i Sverige just nu. Efter 3 min i Elsas Mode kommer ju självklart ordet "blogg" upp. Herregud! Är det, det enda vi kan i Sverige som gillar mode? Det är underbart med bloggar och ett fantastiskt sätt att sprida tankar och idéer, men det är sån otrolig hets i Sverige. Bara det att hälften av alla tjejer vet när en fin topp ska komma i butik på H&M redan 2 månader i förväg och att jag i somras kunde sälja 2 år gamla Forever21-kläder på Tradera för det dubbla av vad jag betalat är ju bara sjukt.

Att Elin Kling och Sofi Fahrman är bland de största är förståeligt, men ändå så tradigt. Vi har inte ens Vogue i Sverige. Det finns ingen vettigt proffs inom mode direkt. De som jag gärna hyllar är alla duktiga designers som Acne mfl. Det är vi verkligen duktiga på! Men det är en extrem konsumtionshets i Sverige som jag inte ens ser i närheten av här. Här har man sin stil och håller fast vid de plagg man gillar och står fast vid det.

Jag om någon ser massor av modemedvetna tjejer varje dag i skolan (som består av 10 000 elever). Men oavsett hur de klär sig så är det så personligt och inte flashigt eller att "jag har allt nytt nytt som gäller nu nu precis nu!!". Här går inte direkt några supertrender heller. Det finns ju i tidningarna och alla andra mode-medier, men det är mer att man tar inspiration än kopierar. Inga direkta interna trender heller som Helsingborgs megakända Cirkus-trend som lyckats hålla sig sen jag gick i 2an. Fortfarande tycks grå/lila/beige vara superexciting!!!

Anywaysss... Det är skitkul med mode, verkligen. Men kör på din stil och vad du passar i. Du behöver liksom inte använda nitar om du är en snäll tjej. Det är OK att skita i det. Du är inte ute bara för att du inte har det. Använd rätt färger, figursydda plagg m.m. XL-tunika kan vi alla ha när vi är gravida. VISA KROPPEN GOD DAMNIT! Det är nu vi är snygga. OCH tänk på vad som är viktigast i livet. Bryr sig verkligen någon om du inte köper den där klänningen som har mer spets än den du redan har? Och vad gör mode för dig? Jag tycker det är kul och det kommer vara en del av mitt liv hela livet. Jag vill köra hårt nu med det rent karriärmässigt. Men vid 35 när man har små kids... Nä inte så mycket! Då ska jag ge mitt hjärta till världens alla hundar <3

PUSS

2 comments:

  1. agree, agree, agree! diggar din stil jörgen :) och oj så tradit att 90% av tjejer hemma klär sig som kenza istället för som sig själva. och inte på tala om h&m conscious collection hysterin i somras!! boy!

    ReplyDelete