Friday, November 11, 2011

SVAR PA TAL

Sorry nu skriver jag utan svenska bokstaver men sitter i skolan och har 4 timmar to kill mellan mina prov.

Har fatt fragor fran manga ang hur jag kom in pa skolan och hur jag fixade boende osv. Sa tankte svara lite enkelt har och har ni mer specifika fragor sa hit me!

SKOLAN

Redan nar jag var au pair ute i Connecticut (staten intill NY) och var inne i NYC varje helg sa fick jag upp ogonen for FIT (skolan jag nu gar pa). Nar jag gick forbi Bryant Park under modeveckan och musiken dunkade fran taltet fick jag tarar i ogonen och bestamde mig redan da att jag en dag skulle tillbaka till New York och va en del av modebranschen. Det ar en san fantastiskt kansla jag far av denna staden och sen jag akte hem igen har jag sokt den ruskanslan pa alla stallen jag varit pa. Bodde i Sthlm forra aret och praktiserade pa Acne men fick inte ens ett uns av den kanslan.

Sa 2 ar efter studenten sokte jag forra hosten till att borja denna hosten. Det galler att vara ett ar i forvag om inte lite mer. Jag satte i gang i September och da hade jag redan gjort ett TOEFL test som kravs for att kunna soka. Jag minns inte varenda steg i processen men det kravdes mycket koncentration och tid. Skolan tittar pa dina betyg men framforallt pa det brev du skriver till dem som ar som ett saljande brev limiterad pa ca 750 ord om jag inte minns fel. Soker du in sa forberedd dig pa att vad som helst kan ga snett da det ar manga personer som sitter har i New York och ar tar hand om dina papper. For det forsta kan papper komma bort i posten och for det andra sa kan de vara slarviga. Lita inte pa att allt gar super smooth som i Sverige. Soker man for hosten sa maste man vara klar runt nyar och sen far man besked i posten i borjan pa april. Efter det ar det inte bara att chilla utan da satter hela processen igang med alla 1000 dokument som ambassaden vill ha nar du ansoker om visum osv osv osv.

Nu ar jag har och jag trivs jattebra!! Det gar over forvantan bra och jag vet inte om det ar for att det faktiskt ar latt eller om jag ar fint drillad fran mitt gymnasium. En mix av bada tror jag. Men det ar sakert lattare har an i Sverige. Skolan ar sa kreativ och det hander alltid nagot aktivit pa skolan. Lararna ar bra och nastan alla kommer fran branschen. Min marketing-larare har t.ex. jobbat pa L'oreal och American Express.

Skitbra skola alltsa pa ett asbra location (27th and 7th) sa sok om du ar sugen! Ar radsla det enda som stoppar dig sa lagg av! Seriost det ar bara att kora pa. Finns inget laskigt med att aka i vag sjalv. Det ar starkande om nagot.

BOENDE

Jag var ratt chill gallande boende under sommaren. Visste att det var assvart att hitta nagot hemifran. Men var i alla fall i kontakt med en tjej pa FB som jag hittade i gruppen Swedes in New York. Hon bor och jobbar har men ville ha ett nytt boende och en svensk roomie sa hon sprang runt och letade at oss. Under tiden kom hon over ett bra boende enbart for henne men var sa otroligt underbart snall att hon lat mig komma och bo hos henne forsta tva veckorna helt gratis. Evigt tacksam for det!

Kavita som ar min roomie nu fick jag kontakt med pa FB ocksa. Vi traffades iofs en gang forra aret nar jag halsade pa Sanna i New York, men sen dess hade vi inte snackat. Hon sag pa FITs wall att jag sokte en roomie och skrev till mig nar jag fortf var i Sverige i somras. Hennes roomie skulle flytta ut den 1a Sept sa vi bestamde att jag skulle komma och titta dagen efter jag kom till NY. Jag gick dit, vi klickade och vips hade jag ett boende! Ar saaaaa sjukt tacksam for att jag fick det sa latt. Men det kraver anda att man ligger pa. Hade jag inte mailat Kavita typ varje dag for att make sure att min date med henne fortfarande gallde sa hade hon kanske valt nagon annan.

INTERNSHIP

Ska bara forst saga tre ledord som galler i nastan alla lagen, overallt i varlden, oavsett bransch: kontakter, kontakter, kontakter. Den som pastar nat helt annat ljuger. Det hade jag nar jag fick mitt internship pa Topshop. Larde kanna en kille har forra aret ihop med Sanna nar jag halsade pa henne. Jattetrevlig kille som vi hangde med. Det var 1,5 ar sen nu och sen dess har vi horts ibland pa FB. Nar vi snackade i somras och jag sa att jag skulle flytta hit sa sa han att han skulle komma till NY i borjan pa sept (han bor i San Fran) och att han ville ta ut mig sa jag kunde fa traffa hans vanner som kunde bli mina mentorer.

Pa kvallen da vi gick ut for drinkar pa Soho House fick jag traffa CEO:n for Marchesa och hans basta van som grundar Stylecaster. Blev introducerad for min nuvarande chef ocksa. Jag gjorde klart for henne direkt att jag var intresserad av att ha ett internship. Hennes ogon lyste upp vilket jag blev chockad over da jag antog att de far 500 mail om dagen gallande internship (spec nar jag senare googlade "topshop + pr + internship" och fick upp flera annonser dar de under tillfallet sokte en pr-intern). Jag berattade att jag hade erfarenhet av internship och fragade hur jag kunde komma i kontakt med henne. Hon bad mig att fa hennes uppg via min killkompis dagen efter.

Det visade sig dock att han ville mer da han bjod over mig till hans hotell efter Soho House men jag tackade saklart (!!!) nej. Dagen efter lag jag pa honom satan i det dock for att fa hennes mail. Han introducerade oss pa mailen och hon skrev forst och sa att det var kul att traffa mig och att hon ville fora mig vidare till hennes kollega som bokade in mig pa en intervju. Sa jag fick intervju, gick pa intervjun och var jattenervos, fick "jobbet" och borjade nagra dagar senare. WHOPWHOP!

Sa det ar alles allesammans! Jag avslutar detta med nagra visa ord...

WORKING HARD IS THE ONLY WAY TOWARDS SUCCESS. MEN.... WORK SMART, NOT TOO HARD.
OCH... STAY TRUE TO YOURSELF AND REMEMBER THAT CASH IS NOT ALWAYS KING, LOVE IS!

Lite egna FB-quotes sadar. Nej men en sak till: va inga bitches tjejer! Hjalp varandra istallet och va snall och trevlig och glad men saklart sta pa dig sjalv.

Har kommer en video pa nar skolans Dance Team gjorde en flash mob i matsalen for ett par veckor sen...

1 comment:

  1. Hej! Jag hittade precis din blogg när jag letade efter Fashion Management utbildningar i New York.. Tänkte bara höra hur du tycker FIT är och vad kostar det att gå utbildningen? Du kan väl maila mig med lite information till vickitaa@live.se. Det hade varit super snällt =)

    - Victoria

    ReplyDelete